Różne części statku

Są różne części statku, każda z nich ma swoje funkcje. Poznanie różnych części statku poprawi twoje zrozumienie tematów związanych z żeglarstwem. Ta wiedza może również pomóc ci w orientacji na pokładzie statku. Terminy używane do opisania części statku są starożytne, a istoty ludzkie budują i nawigują statki oceaniczne od tysięcy lat.

Mostek jest ważną częścią statku. Mieści główny silnik, sprzęt nawigacyjny i anteny AIS Tx/Rx. Mostek kontroluje również różne elementy wyposażenia na pokładzie. Posiada również stanowisko dowodzenia, które kontroluje ruchy statku i system nawigacji. System sterowania jest kolejną ważną częścią statku.

Mostek nawigacyjny przypomina kierownicę samochodu. Kontroluje procesy wewnątrz statku, w tym silniki i kuchnię. Maszty statku znajdują się wysoko nad linią wody. Maszty te zapewniają odpowiednią wysokość dla radarów, radiostacji i świateł nawigacyjnych. Kambuz jest również bardzo ważną częścią statku, zawierającą kambuz i salon. Oba te elementy są ważne dla stabilności statku i bezpieczeństwa jego pasażerów.

Działka to najbardziej wysunięta do przodu część statku, a rufa to najbardziej wysunięta do tyłu część. Lewa strona statku nazywana jest portem, a prawa – sterburtą. Pokład dziobowy, znajduje się między progulem a kwaterą. Oprócz pokładu dziobowego i poopowego, pokład jest kolejną ważną częścią statku. Nie tylko chroni pasażerów i sprzęt znajdujący się na pokładzie, ale także zapewnia miejsce dla sprzętu i ludzi.

Śruby napędowe są również ważną częścią statku. Śmigła zamieniają siłę obrotu na ciąg do przodu, a bez śmigieł statek nie może się poruszać. Śruby działają dzięki wykorzystaniu twierdzenia Bernoulliego i trzeciego prawa ruchu Newtona. Jeśli śruby napędowe zawiodą, pozostałe części statku staną się nieruchome. Podobnie stępka podtrzymuje ciężar statku wodnego.

Prognoza to ważna konstrukcyjnie część statku. Znajduje się na pokładzie dziobowym i mieści urządzenia kotwiczące oraz strategiczne działa obronne. Ponadto posiada silnik hydrauliczny lub elektryczny, który może podnieść do 50 ton ładunku. Prognoza jest widoczna na większości statków drobnicowych i stanowi około 7% długości górnego pokładu. Ogólnie rzecz biorąc, forecastle są rozpoznawalne po nagłym wzroście na pokładzie dziobowym w pobliżu dziobu.

Innym ważnym elementem statku jest maszt. Jest to część statku, która podtrzymuje nadbudówkę. Służy do kierowania statkiem, a także steruje silnikiem. Posiada również koło sterowe i joystick. I wreszcie ma kadłub, który chroni resztę statku.

Pokład jest górną warstwą kadłuba, i może być wykonany z różnych materiałów. Główny pokład to ten, z którego najczęściej korzystają pasażerowie. Może mieć różne poziomy pod sobą i może być podzielony na kilka przedziałów. Inny pokład nazywany jest pokładem pogodowym, który jest wystawiony na działanie otwartej pogody.