Słynne wraki statków

Niektóre z najsłynniejszych wraków statków mają do opowiedzenia swoje historie. Niektóre są znane z powodu swoich skarbów. Hiszpańskie galeony, na przykład, przewoziły złoto i klejnoty przez Atlantyk i zatonęły, pozostawiając swój cenny ładunek na dnie morza. Jednak najsłynniejszym wrakiem statku jest bez wątpienia Titanic. Ten film, oparty na prawdziwych wydarzeniach, stworzył tragiczną historię miłosną i zawierał prawdziwe materiały filmowe z wraku.

RMS Titanic

Jedną z najbardziej pamiętnych rzeczy, jakich można doświadczyć, gdy idzie się do muzeum, jest możliwość zobaczenia wraku słynnego statku. Wrak Titanica jest najbardziej znany, ale możesz zobaczyć więcej niż tylko sam statek. Można dowiedzieć się o życiu tych, którzy zginęli na pokładzie.

W latach 90. naukowcy zaczęli badać wrak Titanica. Od czasu zatonięcia statku naukowcy badają jego losy, a także góry lodowe, które spowodowały wrak. Studiowali również szybki rozkład statku, widziany przez ekspedycje na miejsce wraku.

Wrak RMS Titanic znajduje się na głębokości około 12 500 stóp pod dnem morza. Znajdują się tam dwa główne kawałki statku: dziób i rufa. Kawałki te są oddzielone o około 2000 stóp. Znajduje się tam wiele przedmiotów, w tym fragmenty drewna i nienaruszony leżak, ale bardzo niewiele poza tym. Naukowcy uważają, że za mniej niż sto lat niewiele pozostanie z RMS Titanic.

RMS Titanic był największym statkiem swoich czasów i zawierał luksusowe udogodnienia. Niestety, statek zatonął zaledwie cztery dni w swoim dziewiczym rejsie. Statek uderzył w górę lodową, a ponad 1500 osób zginęło.

Nuestra Senora de Atocha

Nuestra Senora de Atochá był hiszpańskim galeonem, który pływał jako tylna straż floty na początku 1600 roku. Został zbudowany dla Korony Hiszpańskiej w Hawanie i miał masę 550 ton. Posiadał czworoboczny dziobowy i główny maszt o kwadratowym ożaglowaniu oraz mizzenmaszt o ożaglowaniu lateksowym. Miał również niską talię i wysoką prognostykę.

Podczas swojej służby Atocha przewoziła skarby do Hiszpanii. Jej ładunek składał się z klejnotów, złota, srebra, tytoniu i indygo. Wypłynęła z Hawany w 1620 roku załadowana flotą 27 statków. Jednak pomimo załadowania kosztownościami, statek przybył z sześciotygodniowym opóźnieniem. Jego załoga i pasażerowie zginęli we wraku.

Ten wrak statku został odkryty 35 lat temu w Zatoce Meksykańskiej, u wybrzeży Florida Keys. Jego ładunek szacowany był na 400 milionów dolarów. Zawierał 24 tony srebra i 125 sztabek złota. Ponadto miał około tysiąca funtów srebrnych naczyń, a także instrumenty nawigacyjne i artefakty rdzennych Amerykanów.

Nuestra Senora de Atochá był cenionym galeonem hiszpańskiej floty Tierra Firme. Jego nazwa pochodziła od najświętszej świątyni w Madrycie. Statek przewoził około 40 ton skarbu i miał wypłynąć do Hiszpanii sześć tygodni później niż zakładano. 6 września 1622 roku wpadł w huragan i osiem jego statków zatonęło. Atocha trzymała się z tyłu, aby uniknąć ataku piratów.

Carpathia

W 1912 roku Carpathia wyruszyła z Nowego Jorku do Fiume w Austro-Węgrzech, które jest obecnie Rijeką w Chorwacji. Statek został storpedowany przez niemiecki okręt podwodny U-55, zabijając pięciu członków załogi i raniąc dwóch innych. Załoga porzuciła statek, który zaczął przechylać się do portu i tonąć. Zatonął w ciągu 24 godzin.

W 1905 roku Carpathia została przebudowana, aby pomieścić większą liczbę pasażerów. Ostatecznie został on przekształcony w celu zaspokojenia pasażerów pierwszej klasy i był to ostatni statek, który zatonął na Carpathii. Jednak niesławny wrak statku z 1912 roku pozostaje jednym z najbardziej znanych wraków na Carpathii.

Wrak Carpathii jest szacowany przez inżyniera cywilnego na 180 stóp wysokości. Jego kapitan i załoga otrzymali liczne nagrody za swoje wysiłki. Po odzyskaniu rozbitków, Carpathia ponownie weszła do regularnej służby między Nowym Jorkiem a Morzem Śródziemnym. Wypłynęła w rejs 20 kwietnia tego samego roku.

Carpathia została po raz pierwszy zauważona na początku lat 1900 w filmie eco-noir. Statek został później storpedowany przez niemieckiego U-boota pod koniec pierwszej wojny światowej. Clive Cussler, który finansował wyprawy w poszukiwaniu wraków statków, założył później Narodową Agencję Podwodną & Morską. Zespół Cusslera odnalazł wrak w 2000 roku, po tym jak czekał prawie rok na jego odkrycie. Wrak był pokryty łuskami pocisków. Odkrycie zostało ogłoszone na światowej konferencji prasowej.

Niemiecki U-boot uderzył w Carpathię w drodze z Liverpoolu do Bostonu. Trzy torpedy zatopiły statek. Załoga później odnalazła wrak w Kanale Brytyjskim, a talerz obiadowy, który należał do członka załogi, ocalał z zatonięcia.